Точніше кажучи, начебто всі й приділяють витраті бензину увагу, намагаються дізнатися це число, взяти до відома - але не більше того. Скажімо, навряд чи трохи підвищена номінальна витрата палива змусить людину відмовитися від дешевої марки, що їй сподобалася.
Зрештою, для більшості сучасних легковиків цей параметр знаходиться в межах 4-14 літрів на 100 кілометрів при всіх трьох видах руху (міський, заміський і змішаний цикл) при середньому показнику 8 сантілітров / км при змішаному циклі. Так що варіабельність не настільки й велика. Здавалося б, ну, 6 літрів, ну, 9 літрів, а літр АІ-95 коштує долар, навіть менше - так що, обмірковувати якісь три долари на цілу сотню кілометрів?
Проте з часом цей параметр стає важливим - особливо для тих, хто їздить на машині щодня в мегаполісі, а іноді й далеко за місто. Тобто для тих, хто накаутує за тиждень не менше 100-200 кілометрів, а за рік - десять і більше тисяч кілометрів. До речі, особливістю нинішньої зими в Києві була величезна, мало не дворазова перевитрата палива на розігріві, постійні буксування, складні проїзди неприбраними дворами, стояння в пробках, частих як ніколи. Адже ця перевитрата знаходилася в прямій залежності від базової витрати палива вашого автомобіля.
Тоді-то, при величезному пробігу, різниця у витраті палива дешевих марок машин і «вистрілює». З фінансів. Зрозуміло, цей «постріл» не дуже помітний навіть для тих, у кого грошей завжди та виключно впритул - ну що це за сума: 500 доларів, розподілені на два роки? Однак якщо ви чітко задалися метою фінансово виграти при покупці машини, на якій будете потім щодня їздити, є сенс грунтовніше покопатися - а може, існує модель, яка коштує стільки ж, скільки вибрана вами, але «їсть» менше? А може є марка, дорожча на дві-три тисячі доларів, але при малій витраті бензину вона через три-п'ять років «зрівняється» до вибраної вами, а потім стане і більш вигідною?
Судіть самі. Вибір більшості громадян, які прагнуть придбати нове недороге авто, зараз падає на Daewoo (ЗАЗ) Lanos вартістю від 8000 доларів (тут і далі, щоб не вдаватися в нескінченні технічні нюанси, беремо найдешевшу модифікацію тієї чи іншої моделі). Всі види цієї марки мають немалу витрату палива, яка на різних ресурсах вказується по різному, але в будь-якому випадку, в міському та змішаному циклах вона перевищує 10 літрів бензину (або майже 10 доларів) на сто кілометрів шляху. У той же час, за ті ж 8 тисяч американських одиниць можна купити і авто Geely CK, витрата палива у якого безсумнівно майже в півтора рази менше. Підсумок: при пробігу 15 000 кілометрів (вважаючи, в середньому, весь пробіг у змішаному циклі) накопичується різниця в 500 доларів (див. таблицю після тексту).
Попутно вгадаю заперечення читачів. Так, китайська Geely, кажуть, помітно поступається у витривалості деталей південнокорейської Daewoo, у тому числі й вітчизняним різновидам останньої. Але все-таки при цьому не факт, що плановий дрібний ремонт машини з Піднебесної буде на кожні 15 000 кілометрів пробігу відразу на 500 доларів дорожчим, ніж плановий ремонт Lanos (який і йому при такому використанні буде потрібно).
У наступному ціновому діапазоні аналогічна історія з також дуже популярними машинами вартістю 13-18 тисяч доларів (за нову машину) Chevrolet Aveo і Lacetti, що мають велику витрату палива. Близьку до них ціну мають Kia Cerato, Renault Megane, іранська версія Peugeot 206 - у яких витрати бензину малі, а в разі Kia надмалі. Більш того, за ціну зазначених легкових Chevrolet можна придбати цілий кросовер (машина зовні - на порядок вище показністю) Nissan Note, який «їсть» взагалі аскетично - рекордні 4-5 літрів на сто кілометрів заміської траси.
У разі купівлі не нових авто дешевих марок при строгому детальному обліку вартості палива на великий багаторічний пробіг виникає цікавий казус. Марки, які в новому вигляді коштували 10-15 тисяч доларів, за три-п'ять років використання дешевшають на 4-5 тисяч доларів. Дуже дешеві марки (4-9 тисяч доларів) дешевшають у тому ж віці не більше ніж на 2-3 тисячі доларів, бо у дешевого, але іміджевого товару завжди менше можливості для дисконту. Ціни наближаються один до одного - і ось тут-то й можна вибрати дорожчу модель з надмалою витратою бензину та виграти за кілька років різницю ціни цієї моделі з більш дешевою маркою.
Так, згаданий Daewoo (ЗАЗ) Lanos або «малятко» Daewoo Matiz 2005-06 років в гарному стані зараз можна купити не менш ніж за 5-6 тисяч доларів. Тоді як аналогічні за типом моделі другий південнокорейської марки, Kia - Cerato і «малятко» Picanto - можна знайти в тому ж віці за 7-9 тисяч доларів. При цьому кожна тисяча кілометрів в міському циклі дають різницю у витраті бензину - від 70 доларів між Lanos і Cerato, від 40 доларів між Matiz і Picanto - на користь Kia. Висновок: при пробігу 40-50 тисяч кілометрів ціни обох пар за формулою «ціна плюс вартість бензину за весь шлях» досягають однієї і тієї ж величини 10-11 тисяч доларів, тобто зрівнюються. Після чого користуватися Kia стає вигідніше.
Аналогічно, в наступному ціновому діапазоні Mitsubishi Colt в трьох-п'ятирічному віці можна знайти за 11-12 тисяч доларів, а Chevrolet Lacetti - за 9-10 тисяч. При цьому після 40-50 тисяч кілометрів пробігу сукупна ціна за вищевказаною формулою обох марок досягає 14-15 тисяч, після чого Mitsubishi буде давати фінансовий виграш. При цьому не виключено, що за якістю згаданий «японець» виявиться ще й вище інших машин.
Подібні приклади-викладки - нехай вони й дуже приблизні - можна наводити нескінченно
У західній психології є такий термін: «перевага авансових навантажень» (або «початкових навантажень»). Це словосполучення означає, що багатьом людям у багатьох ситуаціях важко винести постійне навантаження, рівномірно розподілене на довгий час. І замість цього вони вважають за краще виконувати велику частину всього самого важкого відразу, спочатку - після чого розслабляються і виконують уже мінімальне розподілене навантаження.
Вам особисто по собі знаком такий тип мислення та дій? Якщо так - подумайте, а чи не краще відразу витратити на пару тисяч доларів більше та купити машину з меншим «апетитом», ніж витратити ті ж пару тисяч протягом декількох років при щотижневій заправці машини. Чи не виявиться вам стократно приємніше заправлятися рідше, витрачатися на це менше? Все-таки, покупка машини пройде й забудеться - а заправлятися доведеться постійно, багато місяців і років ...
Наостанок для простоти сприйняття своїх тез я привів таблицю, в якій для деяких марок нових авто вказані ціни, витрата бензину АІ-95 і вартість проїзду 15 тисяч кілометрів (для спрощення ціна літра бензину прийнята рівною одному долару), а також сукупний параметр «сума ціни та проїзду 15 тисяч кілометрів». Саме в цій «сукупній» останній колонці, порівняно з колонкою другою, можна побачити, як однаково коштують моделі після великого проїзду починають обходитися покупцеві в різну ціну.
Зрозуміло, така таблиця вельми недосконала. Адже кожна марка має безліч різновидів, що сильно відрізняються і в ціні, і у витраті палива; дані з витрат бензину сильно відрізняються в різних джерелах (не кажучи вже про свідоцтва автолюбителів на цю тему на спеціальних форумах); ціни на застарілі моделі змінюються; використання дизеля та газових установок взагалі змінює всі розклади ... і так далі.
Так що ця таблиця - ніяк не точна цифрова фіксація поточного стану справ. Це лише приблизна ілюстрація основної тези статті. А теза сама звучала так - витрата палива є число, з яким перед вибором і покупкою авто варто серйозно попрацювати.
Марка підвид за об'ємом двигуна |
мін. ціна нового авто серій 2008-09, тис. дол. на 22.02.2010 |
Витрата бензину в змішаному циклі, см3/км |
Вартість проїзду 15 000 км у середньо-змішаному циклі, дол. |
Вартість машини і бензину на 15 тис. км, тис. дол. |
---|---|---|---|---|
Сhery QQ, 1,1 |
5 |
7,5 |
1225 |
6,23 |
UZ-Daewoo Matiz 0,8 |
7 |
8 |
1200 |
8,2 |
VAZ Kalina |
7,5 |
8 |
1200 |
8,7 |
ZAZ Sens 1,3 |
7,5 |
9 |
1350 |
8,85 |
ZAZ Lanos 1,6 |
8 |
11 |
1650 |
9,65 |
Geely CK 1,3 |
8 |
7 |
1150 |
9,15 |
Dacia Logan 1,4 |
9 |
8,5 |
1275 |
9,2 |
Renault Logan 1,4 |
10 |
8,5 |
1275 |
9,2 |
Fiat Punto Сlassic 1,2 |
10,5 |
7,6 |
1140 |
11,64 |
Kia Picanto 1,1 |
10,5 |
5 |
750 |
11,25 |
IR-Peugeot 206 1,4 |
12 |
7 |
1150 |
13,15 |
Chevrolet Lacetti 1,6 |
13 |
9,1 |
1365 |
14,37 |
Nissan Micra 1,2 |
13 |
5,8 |
870 |
13,87 |
Nissan Note 1,4 |
14 |
6,3 |
945 |
14,95 |
Renault Megane 1,4 |
14 |
6,8 |
1020 |
15,02 |
Kia Cerato 1,6 |
14,5 |
4,9 |
735 |
15,24 |
Chevrolet Lacetti 1,8 |
15 |
12,5 |
1875 |
16,88 |
Mitsubishi Colt 1,3 |
18 |
5,8 |
870 |
18,88 |
Джерело: