Компанія Google планує обладнати всі стоянки поблизу її офісів станціями для заряджання електромобілів. Першою була обладнана парковка біля головного офісу компанії у штаті Каліфорнія. Було встановлено 70 станцій заряджання. Планувалось встановити ще 250 пристроїв для заряджання електроавтомобілів. Такі зарядні станції універсальні та зможуть обслуговувати автомобілі, що випускаються різними виробниками. Обладнання стоянок станціями заряджання відбувається відповідно до програми компанії Google щодо переходу працівників на електроавтомобілі.
Електродвигун виступав реальним конкурентом двигуна внутрішнього згорання (ДВЗ) з моменту появи автомобіля. Вважається, що перший електромобіль був створений Робертом Девідсоном (Robert Davidson) у 1838 році в Англії – значно раніше, ніж автомобіль із двигуном внутрішнього згорання, всього через шість років після відкриття Фарадеєм явища електромагнітної індукції.
Перший електромобіль з'явився на дорогах США ще у 1891 році. У Нью-Йорку в 1910-х роках працювало до 70 тисяч таксі на електриці. Але в 1912 році був винайдений електричний стартер, і незабаром Генрі Форд розпочав своє знамените конвеєрне виробництво бензинових авто, які коштували у 2 рази дорожче середнього електромобіля. Залишається загадкою, як Форду вдалося завоювати світ при таких мінусах ДВЗ.
На автошоу в Детройті демонструють багато електромобілів. Саме тут свого часу з'явився перший серійний електромобіль, що обіцяло повести еволюцію автомобілів шляхом екологічно чистого транспорту. Але й перше вбивство електоромобіля відбулося ще у 20-х роках минулого століття саме в Детройті. В 1907 році компанія Detroit Electric розпочала виробництво електромобілів. У початковому варіанті на електромобіль встановлювали свинцево-кислотні акумулятори. З 1911 по 1916 рр. за додаткову платню у $600 можна було встановити залізо-нікелевий акумулятор Едісона. Електромобіль на одній зарядці акумуляторів міг проїхати 130 км, хоча на випробуваннях у Детройті був досягнутий результат 340,1 км.
Електромобіль розвивав максимальну швидкість 32 км/год., що було достатньо для експлуатації у містах на початку XX століття. Основними покупцями електромобіля Detroit Electric були жінки, оскільки для запуску автомобіля з двигуном внутрішнього згорання вимагалося докладати великі фізичні зусилля. Максимум продажів компанії припав на 1910-і роки, коли щорічно продавалося 1000–2000 електромобілів. Зростанню продажів сприяла висока ціна бензину під час Першої світової війни. У 1920 році компанія розділила бізнеси з виробництва кузовів та електричних компонентів, і назва компанії змінилася на “The Detroit Electric Car Company”. Електромобілями Detroit Electrics володіли: Томас Едісон, Джон Рокфеллер, Клара Форд – дружина Генрі Форда.
Однак Рокфеллеру і Форду було значно вигідніше просувати автомобілі з ДВЗ. Засоби масової інформації створили для електромобілів імідж тихохідних візків, їздити на яких було абсолютно не солідно для справжнього чоловіка. По швидкості автомобілі з ДВЗ стали дійсно вириватися вперед. Проте в обслуговуванні вони були гіршими за електромобілі. Обслуговування ДВЗ-них автомобілів знову ж таки було на руку автовиробникам. Ціни на автомобілі з ДВЗ стрімко знижувалися, зароджувалася величезна індустрія технічного обслуговування.
У 1920-і роки продажі Detroit Electric серйозно впали. Компанія продовжувала виробляти електромобілі до Великої депресії, що почалася у 1929 році. Компанія намагалася збанкрутіти, але була поглинута і продовжувала виробництво на замовлення. Замовлень було мало – вироблялися одиничні екземпляри.
Цікаво, що вперше рубіж у 100 км/год. був подоланий саме на електромобілі. Ця подія відбулася в 1899 році у французькому місті Ашер, неподалік від Парижу. Електромобіль La Jamais Contente був створений бельгійцем Камілем Женатці. Машина мала обтічний корпус зі сплаву алюмінію та вольфраму й нагадувала торпеду, встановлену на шасі. Кузов електромобіля був відкритим. Він оснащувався двома електродвигунами і мав масу близько тонни. Електромобіль досяг швидкості 105,88 км/год.
Варто також відзначити, що перший автомобіль, зроблений Фердінандом Порше, був електромобілем.
Lohner-Porsche Electromobile, 1900 р.:
Наступним поколінням Порше став гібрид.
Мрія про автомобіль з електродвигуном ніколи не покидала інженерів. Головним гальмом прогресу були низькі ціни на нафту, які мало мінялися впродовж десятиліть. А коли епоха стабільності закінчилася, з'ясувалася одна неприємна обставина – між запитами автовласників і можливостями електротранспорту на той час утворилася справжня прірва, ліквідовувати яку в умовах ринкової економіки не могли навіть надхмарні ціни енергоносіїв.
Ситуація змінилася останніми роками. На цей раз вагомим аргументом на користь електромобіля стали, крім цін на пальне, геополітичні ризики світового ринку нафти, які у будь-який момент можуть обернутися справжньою соціальною катастрофою для такої країни як США, де на автотранспорт зав'язаний весь спосіб життя і весь бізнес.
В Україні недавно пройшла презентація китайських електромобілів. Компанія БІО автомотив – офіційний дистриб'ютор гонконзького автовиробника Bio Automotive Co – привезла до України дві моделі електрокарів – двомісний BIO evA-2 і чотиримісний BIO evA-5.
А ще у 2010 р. ЗАТ «ЗАЗ» на столичному автошоу презентував електромобіль – Lanos фургон. Машина створена для обслуговування торгових точок (закритих для звичайних автомобілів), зон великих міст, курортів. Машина може їхати без перезарядки орієнтовно 100 кілометрів. На даний момент фахівці ЗАТ «ЗАЗ» спільно з Інститутом «Електродинаміки» працюють над збільшенням пробігу електромобіля і поліпшенням його динамічних властивостей.
Поки українські автозаводи лише задумуються про необхідність випускати електромобілі, українці почали самостійно переобладнувати свої авто в електромобілі. Мешканець Вінниці Олександр Бруй демонтував зі своєї “Таврії” бензиновий двигун і встановив електромотор та 30 акумуляторних батарей. Винахідник вже перевів на електротягу й ГАЗ-21, і зараз розробляє варіанти для інших автомобілів.
Ще один з таких умільців – дніпропетровський 76-річний інженер-конструктор Віталій Задорожний. Сконструйований ним електромобіль може розігнатися до 70 км/год. Незвичайний транспорт він зібрав зі старих деталей машин. Колеса – від моторолера, фари – від трактора “Білорусь”, сидіння були узяті в одному з трамвайних депо Дніпропетровська, а списані акумулятори привіз з Байконура син. “Заряджаю його від звичайної розетки за допомогою пристрою, який сконструював сам. Витрати виходять такими: 100 км шляху обходяться мені близько 1 гривні.”, – говорить Віталій Іванович. “У ДАІ реєструвати автомобіль не захотіли, сказали, що потужність не “дотягує”, і уточнили, що штрафувати за їзду на ньому не будуть. Права на таку машину теж не потрібні”, – говорить пенсіонер.
Машина Задорожного:
Зарубіжний досвід
Естонія:
Міністр економіки та комунікацій Естонії Юхан Партс підписав постанову, яка надає компаніям можливість клопотати про субсидії на придбання електромобіля. Таким чином, тепер клопотати про субсидію на придбання електромобіля можуть не тільки фізичні особи й суспільно-правові організації, але і приватно-юридичні особи. Субсидія складає 50 відсотків від ціни автомобіля, але не більше 18 000 євро на один автомобіль. Проте підприємство може купити й не одну машину. Максимальна сума субсидії, на яку може претендувати один прохач – 200 000 євро.
Великобританія:
Уряд Британії виділяє 41 мільйон доларів на проект, розроблений компанією Technology Strategy Board, направлений на демонстрацію електромобільних технологій, які з'являться у продажу через рік-півтора. В унікальному проекті беруть участь понад 340 автомобілів, вони їздитимуть по дорогах восьми міст країни. Випробовувачами електромобілів будуть мешканці Британії. Серед них шукатимуть як тих, хто їздить не часто, так і тих, хто регулярно використовує автомобіль. Ті, що згодилися на участь у проекті зможуть узяти напрокат електромобіль строком від 6 місяців до року. В їх обов'язки входитиме складання звіту про свої враження і паркування авто у людних місцях, щоб проект популяризував електромобілі серед населення.
За матеріалами: http://autotesla.com
Тепер уряд Великобританії збирається виплачувати субсидію у сумі 5 тисяч фунтів (5950 євро) усім покупцям електроавтомобілів. У Франції доплачують 5000 євро, в Китаї – еквівалент 5600 євро, а в США – близько $7300 (5500 євро). Програми ці поки, як правило, розраховані на 2011 рік.
Загальновизнано, що експлуатація електроавтомобіля, як мінімум, у 5-7 разів дешевша, ніж бензинового. Але продажі електричних авто стримує і їх відсутність в салонах. Поки що ці автомобілі виробляються дуже дрібними партіями.
Електромобілі в цілому дорожчі, ніж бензинові. Головною причиною цього виступає висока вартість акумуляторів.
Групою фахівців компанії A123 Systems була розроблена унікальна технологія створення дешевої батареї для електромобілів. Завдяки створеній технології стане можливим збільшити у два рази тривалість пересування електромобілів без додаткового заряджання. Основною відмінністю нової технології від колишньої є істотне зменшення частки “зайвих” матеріалів у конструкції акумулятора. Ще однією позитивною новинкою пристрою є збільшення густини енергії. Вона приблизно удвічі перевищує найкращі показники сучасних літій-іонних акумуляторів. Із запуском нової батареї в серійне виробництво пробіг компактних електромобілів можна буде збільшити зі 150 км до 300 км на одній зарядці. При цьому вартість новинки зменшиться майже в два рази у порівнянні з існуючими акумуляторами.
Eliica (Electric Lithium-Ion Car) – прототип електромобіля, створений в Університеті Кейо, Токіо, під керівництвом професора Hiroshi Shimizu:
Обсяги глобального ринку гібридних автомобілів (тисяч одиниць):
Обсяги продажу гібридних автомобілів (одиниць, ліва вісь) та ціна бензину (газоліну) (доларів США за галон, права вісь) на ринку США по місяцях:
Обсяги продажів автомобілів, у тому числі гібридних (переважно) та електричних, у 2010 р. за регіонами світу (складено all-electric-vehicles.com за даними JD Power):
Динаміка кількості електроавтомобілів у США:
ТОЧКИ ЗОРУ:
Відмова від двигуна внутрішнього згорання як основи автомобільного транспорту – фактично вирішена справа. Провідні автовиробники переходять на електромобілі.
Першою та найочевиднішою жертвою нового повороту може стати нікелева індустрія, центрами якої є Росія, Канада і Австралія.
На Латинську Америку за оцінками експертів доводиться 70% світових запасів хлориду літію (LiCl). І Чилі – найбільший виробник літію у світі. Тут ідеальні умови для видобутку, налагоджена інфраструктура. Темна конячка світового ринку літію – Болівія, яку називають «літіумна Саудівська Аравія». У цій невеликій країні, за розрахунками експертів, сконцентровано не менше половини всіх світових запасів металу. Видобуток літію у Болівії зараз практично не ведеться, але увага інвесторів прикована саме до цієї країни.
Не менш цікаво виглядає і карта виробників, здатних сьогодні забезпечувати ринок літій-іонними акумуляторами. Здебільшого це спільні підприємства технологічних компаній з автовиробниками. Сім із них знаходяться в Японії, два – в США, ще два – у Південній Кореї та одне – в Китаї. Але найцікавіша обставина полягає у тому, що виробництво літіумної солі, найбільш спеціалізована стадія всього літіумного ланцюжка, сконцентроване на двох підприємствах в Японії.
Існує реальна загроза того, що у разі широкого розповсюдження електромобілів місцеві електромережі більшості міст можуть не витримати такого значного навантаження, що призведе до аварійної ситуації. Щоб уникнути цього, розподіл зарядок для електроавтомобілів повинен бути ретельно спланований. Варіант рішення даної проблеми знайдений командою ученних з університету Саутгемптона. В основі рішення лежить принцип онлайн-аукціону, за наслідками якого системою призначається час для зарядки автомобіля.
Аналітики галузевої дослідницької компанії Pike Research заявляють про те, що через 5 років кількість електрозаправних станцій у світі обчислюватиметься мільйонами, як і кількість самих електромобілів. На станціях власники електромобілів зможуть зарядити акумулятори або навіть узяти на прокат вже заряджений акумулятор аби заощадити час. Прогнозується, що в найближчі п'ять років у всьому світі можуть відкритись понад 4,7 млн. електрозаправних станцій. Лідером стануть США, де кількість електричних заправних станцій до 2015 року перевищить мільйон. У Pike Research стверджують, що 4,7 млн. станцій будуть необхідні для зарядки 3,1 млн. електромобілів, які до 2015 року вийдуть на дороги всього світу. На перших етапах відкриття електрозаправних станцій, швидше за все, фінансуватиметься за державний рахунок, принаймні в США, Європі та Японії. Пізніше сюди прийдуть комерційні учасники, які запропонують компактні пристрої для “домашньої” зарядки, а також промислові рішення, що дозволяють заряджати електромобілі швидко та дешево.
В електромобілі практично нічому ламатися. Власне, вражаюча живучість і простота стали основними причинами, чому електромобілі дотепер знаходилися в опозиції. Навколо них було дуже складно накрутити індустрію обслуговування. З подібним автомобілем ви були б дуже незалежним…
Експлуатувати електрокари доведеться не тільки в ідеальних умовах літа, але й у реальних умовах зими. У нас в країні електромобілі майже не їздять, і тому варто використати німецький досвід зимової експлуатації деяких електромобілів. Автомобілі, що потрапили на зимовий тест в Auto Motor und Sport, можна назвати ще досить сирими електромобілями. Виявилося, що мороз має на них значний негативний вплив. Наші водії чудово знають, як легко можна посадити акумулятор взимку. Достатньо не новому акумулятору постояти на середньому морозі ніч, і вже вранці він не впорається із заведенням бензинового двигуна автомобіля. А в електромобілі акумулятор ще й постійно примушують крутити колеса.
Літієві акумулятори мороз витримують (у фотоапаратах, в ноутбуках), але потім після відтавання помітно падає заряд акумулятора.
Автовиробники вже визначилися з «батареєю» для електромобіля. Джерелом електрики для двигуна стане літій-іонний акумулятор (Li-ion). Вже сьогодні це найпопулярніший тип акумуляторів, що встановлюються у стільникових телефонах, ноутбуках і цифрових фотоапаратах. Автомобілі-гібриди поки вважають за краще оснащувати традиційними нікель-кадмієвими батареями, не дивлячись на їх дорожнечу й велику масу. В усіх підготовлюваних до виробництва електромобілях передбачається встановити саме Li-ion. В результаті літій чекає різке підвищення статусу в металургійному світі. Вибір на користь літію пояснюється не тільки його найближчими, але й віддаленими перспективами. Поки про них бадьоро рапортують різні дослідницькі центри. Зокрема, передбачається радикально збільшити енергоємність літіумних акумуляторів за рахунок переходу з графітних електродів до електродів із кремнієвих нанотрубок.
Літій-іонні батареї, не встигнувши послужити людству, скоро відійдуть убік, оскільки не за горами масове виробництво нових – літій-повітряних. Теоретична місткість цих батарей вдесятеро більша, ніж у літій-іонних, а геометричні розміри набагато менші. Всі ці чинники дуже добре відобразяться на розвитку електромобілів. За рахунок більшої місткості їх вистачатиме на довше, а компактність дозволить розмістити на борту електрокара додаткові батарейні блоки. Крім того, коли виникає питання утилізації батарей, то у випадку з літій-повітряних ця процедура значно простіша, оскільки їх компоненти менш токсичні, а електроліт не горючий. Чим простіша процедура, тим вона дешевша, а отже, і вартість батарей буде нижча.
Джерело: http://libfor.com/index.php?newsid=329