Одразу треба зазначити, що таке зіставлення цін у грудні 2010-го і 2011 років не зовсім коректне й трохи перекручене. Річ у тому, що рівень цін у грудні 2010 року не можна вважати об’єктивним у зв’язку з «переливом» ринку паливом, поставленим через фірму «Лівела» — безподатковим імпортером, наділеним українськими судами правом імпортувати сировину й нафтопродукти без сплати акцизу й ПДВ, пише у своїй статті для ZN.UA директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
За його словами, що в цьому і полягало те невелике «добро», яке одержав від роботи цієї феноменальної структури український автомобіліст: якщо нафта з серпня по листопад 2010-го подорожчала на 10%, то ціни на українських автозаправках у цей період залишалися нерухомими, а у вересні й жовтні навіть знижувалися всупереч зовнішній кон’юнктурі. Іншими словами, рік тому й бензин, і дизельне паливо мали коштувати дорожче. І таким чином нині «статистика зростання» не виглядала б такою значною.
Проте основна складова цього зростання має під собою цілком зрозумілу основу. Перший фактор — зростання нафтових цін. Так, якщо середньорічна ціна нафти марки Brent цього року становила 113 дол./бар., то минулого — 79 дол./бар. Зростання нафтових котирувань на 43% додало цінам в Україні близько 1,80 грн./л.
Другим за значимістю фактором стало збільшення податків. Основний удар прийшовся по бензину: з 1 січня 2011 року акцизний збір на нього збільшили майже на 40% — із 132 до 182 євро/т. Це додало цінам ще 50 коп./л.
Особливо напруженим видався перший квартал 2011-го, наприкінці якого ціни на нафту під впливом подій у Лівії досягли посткризового максимуму — 125 дол./бар. У комбінації з новими ставками податків у квітні поточного року цілком реально замаячіла перспектива зростання цін на бензин А-95 до 11 грн./л. Тоді Міненерговугільпром прийняло чи не єдине цього року продуктивне рішення — ініціювало тимчасове зниження акцизного збору до рівня 2010 року й тим самим не дало цінам на високий октан піднятися вище позначки 10,50 грн./л.
С. Куюн відзначає, що на відміну від першого кварталу 2011-го українцям більше пощастило під завісу року. Повернення підвищених ставок акцизного збору з 1 вересня вкрай вдало збіглося зі зниженням світових котирувань, що дозволило уникнути зростання цін на бензоколонках.
Восени ціни стабілізувалися, про що свідчить не тільки їхня непохитність протягом вересня—грудня, а й зіставлення з цінами на стелах європейських країн. Традиційно залишаючись найнижчими в Європі в абсолютному вираженні, за показником цін без податків Україна перебуває в одній площині з сусідніми країнами. Такий аналіз цін видається найкращим індикатором адекватності внутрішнього ринку, бо за своєю системою забезпечення нафтопродуктами Україна є типовою європейською країною, тобто не має великого власного видобутку нафти й газу.
Ці енергоресурси переважно імпортуються, відповідно, порівнянними мають бути й ціни реалізації. Своєю чергою порівняння з цінами в Росії й Білорусі, що іноді наводяться, малопоказові, бо в цих країнах діє спеціальний режим поставок нафти на внутрішній ринок, який фактично є дотацією споживачів за рахунок великого російського нафтовидобутку.
Джерело: http://news.dt.ua/ECONOMICS/tsini_na_benzin_za_rik_zrosli_mayzhe_na_tretinu_bagato_v_chomu_-_zavdyaki_liveli-94328.html